.contact me.




Sunday, May 24, 2015

Preparing for interview MD UKM

Assalamualaikum~~~ 
Sihatt?? Iollsss sehat :) Ok kat sini nak ceghita pasal tips tips nak interview atau nama pendek dia iv. Bukannye intravenous tp interview. (lawaknyeee)

Aku dulu masa kat matrik kan macam mati kutu jugaklah sebab aku ni tiba tiba nak jadi doktor balik masa matrik..keinginan nak jadi doktor tu meluap luap. So aku isi lah upu aku ijazah doktor perubatan UKM pastu nak lagi aku isi optometri dengan benda sains sains lain yang berkaitan dengan bio.... Sebab aku fikir masa kerja nanti..boleh tak aku apply apa aku belajar masa degree time keje...adakah aku bahagia nanti masa aku kerja.. So aku pilihlah doktor saja suka suka.. 


Aku tahu result sem 1 aku kat matrik TAK 4 flat pun.tapi aku jenis selamba rock je..so yeaahhh..suka hati akulah kan UPU aku... Nak dijadikan rezeki Allah bagi.. Memang tak tahu nak cakaplah jalan Allah bagi dekat aku ni macam senang je... Aku doa kat Allah macam ni. Ya Allah kalau betullah doktor ni memang jalan aku..permudahkanlah..tu je... Tut tut dapat 


' Tahniah saudari, anda berjaya mendapatkan temuduga ijazah doktor perubatan di bla blabla..(rekaan semata mata - belasah je ayat BM,,,tak tau kenapa BM aku da merosot,cakap pun terpelat) Aku punya terkejut beruknya tunjuk dekat ibu takut aku tersalah baca ke kan..illusion ke..tapi TAK!! hehe aku memang dapat iv ni!! Perasaan masa tu tokseh cakap lahhh... DUP DAP DUP DAP DUP DAP..macam apa ntah.tapi aku gigihkan hati agar aku buat betul betul masa iv 


So here is what i do before my interview..for your information,my batch was the second to be interviewed.maksudnya interview untuk ijazah doktor perubatan dekat UKM ni baru lagi.. Jap korang mesti pelik an macam mana aku yang cakap aku tak 4 flat ni dapat interview. Jawapan aku : alhamdulillah rezeki. Doa je..kalau betullah korang ni Allah nak jadikan korang doktor in shaa allah dapat :) 



Yang penting janganlahhh nak jadi doktor sebab parents or sebab doktor ni cool or whatsoever.. Pala otak cool...tak cool pun bila ko tersilap prescribe ubat atau segala macam terr....(terjebak grey's anatomy) Masa orientasi pun fasi,doktor,prof semua tanya dab warning awal awal..." If ypu came here because of your parents or  you want to be popular like kak paten liyana( btw klau korang dapat kos ni adla jugak can nak terserempak dengan kak paten liyana ni..gojes sangat dia ni uollss) please leave this course immediately" lebih kurang macam tu lah jugak gayanya..



.hmmmm betul lah apa doktor prof semua cakap tu... Kalau kita nak belajar mestilah kita kena suka benda tu...baru senang nak masuk ilmu. Maybe masa belajar kita boleh ingat and faham semua benda tapi masa kerja nanti kita terseksa baik tak payah.siyesss aku cakap..thats why aku fikir masa nak decide UPU tu aku OK ke tak masa kerja nanti... Nanti masa kerja mulalah doktor buat hal laah itulah inilah..doktor marah patient doktor itu doktor ini.


.puncanye?? Hati dia tak ada untuk doktor...hati dia ada dekat engineering or architecture, arts or even business. So please choose wisely..kalau ada yang kat luar sana tu tersesat baca blog ni ingat ek..bagitahu dekat kawan lain..think for the future not just when you study.. Think that is this course will make me happy and bring joy to me when i work? Tu je..in shaa allah korang tahu nak pilih mana for UPU. 



OK sekarang ni aku dah membebel banyak gilaaa...maaf Ni betul betul nak bagi tips.. 




BEFORE 


1) Susun sijil sijil korang dari aekolah rendah sampai sekarang selagi mana korang masih aktif.

 Reason : aku buat benda ni tapi masalahnya masa iv doktor kan...doktor yang interview aku tak mintak pun sijil tu...sobsobsobbb...buat ponattt jeeee Tapi in case lah..buatlah ek.Tapi masa aku iv optometri doktor yang iv aku dia rajin pulakbelek-belek sijil aku :)

 2) Make a resume 


Reason : Ni kan aku google cara nak buat resume..dan aku buat..tetapi hampehh..tak dilihat dan aku rasa kalau orang tengok resume aku nak amek kerja kompemmm kena tolak..sebab macam huduh sangat resume tu....sobsobsob lagi. 


3) Print segala apa yang disuruh..contohnya kalaulah dia suruh print surat tawaran tu korang jangat buat bodoh je..buat buat cool tak bertempat..print benda tu 

Reason : kiranya benda tu macam tiket lahh...nanti korang diterima iv tu lagi BANYAKKKKK lagi benda kena print..time tu lah rasa menyampah pulak masuk U ni..hehehe 

4) Baju jangan lupa~~ kena segak segak ayu ayu If lelaki aku tak perasan sangat diaorang pakai apa...tapi kemeja la kan..yang macam pergi pejabat tu..tak adalah pulak orang pakai tshirt..mesti kena formal la..kasut, tie sume..alaaaa takkan tak tau..haiiyooo 


Haaaaa...ni kalau pompuan ni nak cakap sikit. 


Korang DONT EVER WEAR



 Warna terang 


Reason : macam nak pergi kenduri je.ada lah manusia ni pakai baju merah and tudung pun merah merelipp relipp... Kena nganjing dengan staf yang kerja kat situ..aku macam GULP nasib baik pakai warna biasa 


Advice : pakai warna tanah..warna yang sejuk mata memandang..ada paham?? Nak pakai merelip pkai masa kenduri kawen kawan korang. 

For non muslim, wear appropriate lenght mkayy?? Dont wear skirt that is too short and etc..please be sopan as possible 

No high heels 


Reason : benda ni aku pernah dengarlah macam ntah papelah kalau kita yang budak budak ni pkai kasut heels lagi vogue dari interviewer kita...ni bukan runway..so just wear flats..kasut yang berTUTUP. 


No slipper


 Reason: yelah kita nak interview bukannye pergi pasar malam



 Tu jelah kot.. 

Hati pun kena prepare..mind pun kena jugak...contohnye kalau aku ada jugak kawan aku yang lain prepare nama dekan kita apa timb dekan sape?? Course kita ni belajar apa je? Kalau aku ofcourse la aku google benda ni...isu semasa pun kena tahu tapi interviewer aku takdelah pulak tanya...terima kasih doktor sebab tak tanya..hehe saya ni tak tahu sangat. Tapi doktor aku tanya apa yang aku akan belajar dalam bidang kedoktoran ni...aku ingattt tapi tak boleh keluarkan dari otak..korang mesti faham kan?? So aku jawablah serpih serpihan yang boleh diproses oleh otak aku yaitu cardiology? Hahaha ntah pape ntah jawab pastu doktor tanye lagi kenapa kita nak jadi doktor? soalan wajib kot aku rasa yang ni...but be prepare sebab interviewer korang mesti akan provoke korang. kenapa korang nak amek course ni..doktor kan susahh...blablablabla..kena tabah lah nak jawab soalan macam ni,,kita semua mesti ada reason kan kenapa nak pursue bidang yang dikatakan mencabar ni..hohohohoho


DURING



  • be confident : but don't be too confident..biasa biasa je,kadang kadang kita rasa kita hebat sangat, rasa hebat je masa interview..tuttut tak dapat. sebab apa? sebab lupa yang kita ada Allah...
  • be cool :ofkos la kita semua akan cuak masa sebelum iv ni...huhuhuhu time ni korang selawatlah banyak banyak... bacalah ayat kursi..kalau aku, aku suka baca surah ni,,kira macam surah feveret aku-surah insyirah... in shaa allah ok
  • be humble but not too humble : masa ni lah kita nampak semua muka budak pandai pandai...kalau aku ni muka budak main game banyak makan banyak tido banyak...so rasa insecure tu ofkos ada tapi aku buang perasaan tu jauh jauh...bajet cool skit...skit je jangan banyak banyak..mihmihmih
  • answer question sincerely: kalau benda tu korang tak tahu jawab tak tahu,,,daripada goreng tak tentu hala kang diri sendiri merana.. be true to yourself
  • YOLO!! hahaha...ni sebab aku tak tahu nak tulis apa...just do your best..boleh punye! tengok aku ni,,hahaha sesat masuk kos ni :) ramai je kawan batch aku otak gila gila jangan ingat semua yang amek doktor ni ulat buku jeeee...



AFTER


kita dah usaha so kita kena tawakal kat Allah... ada rezeki kita ada la tu kat mana mana.. even korang bukan straight A SPM macam aku ni,, matrik 4 flat time sem 2 je,, perangai pun sikit lagi nak macam monyet. kalau tu dah memang Allah rancang just go on je..




Goodluck to my future junior,,,kalau terjumpa akak ni tegurlah ek..hehe.kita lepak je. Do your best. In shaa allah boleh...

Alliswell~~~~

sticky note: musculoskeletal ni memang bestt angattt....(nangis dalam hati)

                  HWAITING!!!!nak EOS dah...doakan kitaorang~ pastu korang usha blog akak ni for info apa yang akan dipelajari nanti di UKM ni..jangan lupa doakan akak ni gak..dia sangat sangat banyak berjasa   =  http://kurakuramedic.blogspot.com/

 lupa nak gitau kitaorang sekarang tak tinggal dekat KTSN di KL tapi di UKM CHERAS,KL KTDI2..kalau aku rajin aku citelah.



8 comments:

  1. Akak, boleh x nak contact secara private? Ada a few questions nak tanya?

    ReplyDelete
  2. Akak, boleh x nak contact secara private? Ada a few questions nak tanya?

    ReplyDelete
  3. die iv dalam bm ke bi kak?

    ReplyDelete
  4. Akak..dulu sem 1 matrik dpat brapa? And hnya satu jak ka panggilan temuduga medik yg akak dpat?

    ReplyDelete
  5. salam kak. nk tnye.. masa akak dpt thu kne iv tu dpt kat emel or kne check sendiri? tq

    ReplyDelete
  6. Sem 2 ni confirm 4 flat ni haha.

    ReplyDelete